Friday, October 21, 2005

... però he llegit molt sobre el tema

Els comentaris que em vau fer al darrer post (thanks!) m’han portat a fer-me la següent pregunta: el fet que hi hagi pobres al món és una conseqüència de que hi hagi rics?

Jo, que d’economia en sé un colló, crec que no. Una societat de consum en la qual ningú sigui pobre és viable. És més, em sembla que és l'únic camí per eliminar la pobresa del món. No és que hi hagi una pila de diners que ens haguem de repartir entre tots: la riquesa no només es reparteix, també -sobretot- es CREA.

Amb això no estic dient que el nostre model de societat de consum sigui el que permetrà l’eliminació de la pobresa al món. No ho és, perquè no garanteix la llibertat d’oportunitats, que és l’element essencial de l’economia lliberal. No cal anar al tercer món adonar-se d’aquesta injustícia. Dins dels mateixos EEUU és ben clar que els ciutadans no tenen igualtat d’oportunitats: quants negres poden pagar els 50000 dollars anuals que val la matrícula de la facultat de medicina de Harvard?

Què cal fer per ajudar als paísos pobres a créixer econòmicament? De les propostes que he sentit pels puestus, la més important em sembla que és permetre que aquests països puguin exportar productes agrícoles lliurement. Sembla ser que això no és possible perquè els països rics apliquem barreres proteccionistes bestials a qualsevol producte agrícola estranger (i la pressió de lobbies com els dels pagesos semblen jugar-hi un paper primari).

Què us sembla?

2 Comments:

At 3:50 AM, Blogger eva said...

Tens raó que el model de la societat de consum no és el problema, jo crec que el problema és el "consumisme" en el sentit de consumisme desenfrenat. Allò típic de quants móns caldrien per generar i per acumular els residus de tot el que consumeixes.
I també crec que tens tota la raó amb això de l'agricultura. Però no és només un qüestió dels aranzels: es tracta de l'enfoc de l'agricultura en molts d'aquests països: llocs com l'Àfrica on la fam mata milions de persones a l'any i que són exportadors de productes agrícoles, perquè la terra està en mans d'uns pocs i s'hi produeixen coses per a l'exportació en comptes de per a alimentar a la població. I altres problemes no gens menyspreables: els GM, patents sobre les llavors, productes agroquímics...
Sobre el tema del deute extern, que apunta el david, en podriem parlar largo y tendido, però segurament abans faria falta "llegir una mica més sobre el tema", però vaja, també és un dels lastres que impedeixen un repartiment just de la vida.
Fins aviat!!

 
At 9:57 AM, Anonymous Anonymous said...

Bon dia! Aquest missatge no es podria escriure res millor! Llegint aquest post em recorda al meu company d'habitació bona edat! Ell sempre es manté parlant sobre això. Jo transmeti la present escriptura a ell. Bastant segur que tindrà una bona lectura. Moltes gràcies per compartir!

 

Post a Comment

<< Home