Friday, April 28, 2006

Llibertat, diversitat

En Chomsky diu que els USA són el país més lliure del món però també el més adoctrinat. Em sembla una afirmació força raonable.

Per exemple, ahir vaig assistir a una xerrada sobre el conflicte Israel-Palestina organitzada per la associació d’estudiants jueus de la Harvard School of Public Health. El conferenciant era en Michael Oren, un historiador jueu força especial. Per una banda ha estat oficial de l’exèrcit israelià durant més de 30 anys i per altra és professor visitant de Harvard i Yale (doctor per Princeton). A la sala deuríem ser-hi unes vint persones, una desena d’estudiants israelians, una desena d’estudiants palestins/arabs, el Linhong i jo. Us podeu imaginar la tensió de la situació: un militar jueu xerrant davant d’estudiants palestins. Les mirades tallaven.

L’exposició va ser molt clara, un reflex de la versió israeliana del conflicte en els darrers deu anys, és a dir: els jueus d’Israel tenen dret a viure en aquella terra i tenen dret a defensar-la amb els mitjans que siguin necessaris. Després de la xerrada vam estar discutint la situació durant una hora i mitja. La tensió va anar incrementant fins que un estudiant -jueu precisament- li va preguntar amb to greu i mirant-lo fixament als ulls: “perquè no reconeixes que el teu somni, com el de molts israelians, és eliminar el poble palestí”. En Michael Oren va contestar: “Sí, ho reconec, ho he somniat, quan un terrorista suïcida va matar la millor amiga de la meva filla petita”. I es va acabar la discussió.

Vaig sortir de la xerrada una mica trist veient fins quin punt l’enfrontament és furiós en aquella terra. Però també em vaig sentir afortunat de poder treballar en una institució en la qual jueus i àrabs comparteixen classes i fins i tot amistats. A més, no hi estudien per fer-se rics -com la majoria d’estudiants de altres facultats de Harvard-, sinó que ho fan per ajudar els seus pobles en el conflicte. Ningú estudia salut pública per fer-se ric.

No em sembla que aquesta situació es pugui donar a gaires altres paísos del món en aquest moment.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home