Tuesday, November 06, 2007

Erdos

Erdos és un dels matemàtics més celebrats del segle XX, tant per la seva trajectòria matemàtica com per les seva excentricitat. Va viure gran part de la seva vida com un vagabund, d’universitat en universitat, de congrés en congrés, trucant a la porta de les cases dels seus amics cridant “el meu cervell està obert” i demanant-los que el deixessin dormir a casa seva. Diuen que les seves pertinències sempre van cabre en una sola maleta.



De les excentricitats d’Erdos, la que més m’agrada és que anomenava els nens “epsilons” perquè en el camp de les matemàtiques els nombres petits solen anomenar-se epsilon.

Tan gran és el Folklore al voltant d’Erdos, que els matemàtics han creat un nombre en honor seu, “el nombre d’Erdos”. És una mena de mesura de com de proper et trobes intel•lectualment del gran geni. Funciona així:

Si ets Erdos, el teu nombre és 0 (no pots ser Erdos perquè està mort).
Si has estat co-autor d’Erdos, el teu nombre és 1.
Si has estat co-autor d’algú amb nombre d’Erdos N, el teu nombre d’Erdos és N+1.

Això us és totalment irrellevant però us ho explico perquè avui m’he trobat un coautor meu que m’ha comunicat amb entusiasme que ell –i per tant jo també- tenia un nombre d’Erdos igual a 4. Aleshores he mirat de la llista d’Erdos 1 i Erdos 2 i he descobert que aviat seré 3... quin suspens eh?

D’acord, ho admeto, tot això se me’n fot gairebé tant com a vosaltres... però que quedi constància que estic temptat d’anomenar el meu primer fill “Epsilon”.

3 Comments:

At 11:14 PM, Anonymous Anonymous said...

I per quan el fill?

 
At 10:51 AM, Anonymous Anonymous said...

Una mica de didàctica, please!

 
At 6:23 AM, Blogger Raül said...

Em sembla que entre els actors hi havia quelcom semblant: el factor Bacon. El qui havia fet una pel·lícula o obra de teatre amb en Kevin Bacon. Si no m'erro, ell tenia factor 0, els col·laboradors directes tenien factor 1, els col·laboradors dels col·laboradors factor 2, etc.
No crec que la Companyia Somn'hi tingui un factor Bacon superior a 8.
Per quan el fill?

Rül

 

Post a Comment

<< Home